Woensdag 31 juli 2013

31 juli 2013 - Wald im Pinzgau, Oostenrijk

Vanmorgen rond 8.30 uur weer wakker geworden. 'T wordt haast saai maar blijkbaar begint het gebouw dan ook een beetje te leven van geluiden van andere appartementen misschien sliepen we anders nog wel langer. We denken er meteen aan dan Frank Hartman vandaag jarig is ! Hiep hiep hoera ! Garfield

Om kwart over negen schuiven we fris en fruitig aan het ontbijt. Het ontbijt hier is ook prima verzorgd. Iedere morgen iets van ei, gekookt, gebakken, roerei, spiegelei ..... hoe dan ook EI. En altijd verse fruitsalade, jus d'orange, melk, bronwater van hier en uiteraard koffie. Verse broodjes, croissants, kaiserbroodjes, chiabatta's en wat ik persoonlijk lekker vind heeeeel donker zelf gebakken brood. Diverse soorten beleg, kaas, ham, salami, snijworst, jam, honing, chocopasta. Ook verschillende soorten ontbijtgranen met melk of yoghurt. Ja keus genoeg. We besluiten vandaag een tripje te maken naar de Krimmler wasserfälle en Krimml zelf. In Krimml zelf zou er vandaag een markt zijn met streekproducten dat leek ons wel leuk. Rond half 11 rijden we weer naar de B165, de hoofdweg hier en volgen de weg nu eens de andere kant op. Na 10 minuten rijden we tegen de tolpoort op. Dat wisten we al. Dit stuk weg is tolweg geworden. Kosten 8 euro. Het moet gezegd worden 't is weer een pracht exemplaar. De weg slingert met 9 haarspeldbochten het dal in. We vangen al een glimp op van de waterval maar besluiten eerst in Krimml zelf de markt te bezoeken. Nou de markt blijkt een marktje ! te zijn. Maar daarom niet minder leuk. Er zijn echt handwerkers te zien. O.a. ook een houtbewerker. Hij maakt met een soort elektrische schaafmachine hele mooie (dure !) schalen. Mooi om te zien. Er is ook nog een rietvlechter en een imker. Lars en ik mogen proeven en vinden de honing echt heel lekker dus we kopen een pot voor thuis. Lars ziet dan een kraam waar ze stenen verkopen. Hier vinden ze in de bergen ook ruwe kristal-achtige stenen. Lars koopt van zijn vakantiegeld een mooi exemplaar. We verlaten de mini markt en winkelen een beetje in Krimml. Net zo als alle dorpjes hier is het niet echt groot maar bij de Sport 2000 vind ik een paar leuke leren sandalen ! Ik ben er erg blij mee. We lopen nog even een rondje in een soort winkel van sinkel en kopen een paar pakjes Caprisonne. Op het trapje van een groot hotel drinken we het lekker op. Soms is dat toch nog leuker als op een terras vind ik. We bezoeken nog even de kerk van Krimml en willen eigenlijk nog een kaarsje opsteken maar die vinden we helaas niet. Dan zoeken we de auto weer op en rijden terug naar de waterval. Maar jeetje wat een drukte. Alle parkeerplaatsen zijn vol. We hebben eigenlijk geen zin om als kuddedieren over dat pad te sjokken. Bovendien hebben sommige van ons nog spierpijn van gisteren (ik ook een beetje hoor!). We rijden door omhoog de berg op. Er schijnt een mooi uitzichtpunt te zijn met een restaurantje erbij dat lijkt ons wel wat. We rijden verschillende uitzichtpunten voorbij maar dat restaurant vinden we maar niet. Tenslotte parkeren we de auto toch maar op een van de hoogste uitkijkpunten. Wauw wat een uitzichten kun hier toch soms hebben ! Kijk maar eens naar het filmpje wat ik heb gemaakt. We bewonderen vanaf een bankje de waterval. Misschien lopen we 'm later in de week nog ? Hopelijk als het iets minder druk is. We rijden terug naar ons hotel en besluiten lekker in de zon op het terras even een kopje koffie te drinken. 'T wordt een lunch ha ha !! Dat overkomt ons wel vaker hier. Lars een tosti, Carlo een broodje Frankfurter erbij en ik geniet van een heerlijke Heidelbeerekuchen (echt iets van hier). Na de lunch gaan we terug naar het appartement. We luieren en lezen lekker op het balkon. Als de zon van ons balkon weg is besluiten we nog eens naar de andere kant van Königsleiten te wandelen. Blijkt dat er naast ons hotel een heel smal paadje omhoog gaat naar 2 straten erboven. Ja zo ontdekken we hier nog steeds dingen. Rond 18.00 uur gaan we weer naar tafeltje 25. Het eten is weer verrukkelijk vandaag. Vooraf Zillertaler Nüdln suppe, een soort bouillon met hierin een broodje met vlees. Carlo heeft een schweinebrat mit rösti en ik een Tiroler Gröstl (soort stofpot in een pannetje). Beide zeer lekker !!!! Alles gaat weer op. Lars smult weer van zijn schnitzel mit pommes ha ha 't wordt saai, maar hij blijft het lekker vinden. Als toetje krijgen we een soort griesmeel kwarktaart met een vruchten compote. De naam ben ik even vergeten. Maar ook weer heerlijk. Jeetje dat wordt weer wennen volgende week als ik weer zelf moet koken. Na het eten gaan we in het appartementje nog lekker douchen en zetten eens lekker de tv aan en relaxen lui op de bank. Ik doe hier echt niks en het appartement is beslist een rommeltje maar ik zit er niet mee en gelukkig mijn mannen ook niet. Heerlijk nog even lui zijn. We hebben al besloten om morgen weer eens een leuke dag voor Lars te doen en we gaan zwemmen in een heel mooi buitenbad in het Zillertal in het dorpje Fügen. Ik ga vast de tas in pakken voor morgen !! Leve de vakantie !!